zaterdag 2 april 2011

Gehaakt en gebreid op de Keukenhof





De Keukenhof is weer open! en dit jaar heb ik mezelf getrakteerd op een abonnement. Gisteren ging ik er voor het eerst een paar uurtjes kijken. Het was een nogal grijze dag met af en toe wat motregen, maar ondanks dat er veel nog niet in bloei was, was er gelukkig al heel wat kleur te zien. En niet alleen dat, ook breiwerk en haakwerk was er te zien, als je goed rondkeek. Het mooiste waren de gehaakte mutsjes (eigenlijk zijn het ondermutsjes, want er kan nog een muts overheen) van de dames uit Bunschoten-Spakenburg, wiens klederdracht gisteren uitgebreid te bewonderen was . Er zijn op dit moment nog zo'n 250 vrouwen die de dracht nog vrijwel dagelijks dragen. De dames haken de mutsjes zelf, van heel dun DMC-garen en alle mutsjes zijn verschillend. Het haakwerk zag er zo fijn uit dat ik eerst dacht dat het gekantklost was, maar nee, het was dus gehaakt. Heel leuk om dit eens van dichtbij te kunnen bekijken en ook om wat meer over deze klederdracht in het algemeen te horen.
Haakwerk kwam ik ook tegen bij een aantal gehaakte plantenpotten en breiwerk kwam ik tegen in de vorm van gedeeltijk ingebreide takken (een soort wildbreien dus).

Op de laatste foto is geen haakwerk of breiwerk te ontdekken, maar voor wie goed kijkt zijn er wel 2 eenden te zien op dit zoekplaatje.

Na een aantal uren Keukenhof nam ik de bus weer terug naar Schiphol en daar bleken zij op te treden; heel leuk, dus meteen maar een c.d.-tje gekocht. Ik kon helaas geen oranje stip op een exotische plaats ergens op hun wereldkaart plakken, want ik ging alleen maar door naar Hoofddorp (oftewel alleen maar een de Schipholtunnel uit en dan was ik al thuis), maar dat mocht de pret niet drukken.

Yesterday I visited the Keukenhof for the first time this year. It's not far from where we live, so I'm hoping to go there regularly during the next couple of weeks. While walking around, I noticed some crochteted and knitted items there too (for example, the crocheted caps of these women wearing the traditional clothes of Bunschoten-Spakenburg). I also noticed 2 ducks hidden between the flowers (can you spot them too?). On the way back home, I stopped at Schiphol airport to change from bus to train, and there I ran into a little concert by Vonder and Bloom. That was really nice, so I ended up buying their c.d. before rushing back home in time to pick up Youngest Daughter from school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten