zondag 10 mei 2009

Estlandse breitechnieken


Ik heb nog niet verteld dat ik 2 weken geleden (zondag 26 april) bij Ribbels kon meedoen aan een workshop Estlandse breitechnieken door de Dutch Knitters. Omdat ik eigenlijk altijd in katoen brei, had ik ook deze keer katoen meegenomen; maar bij nader inzien leek dat misschien wel het meest lastige materiaal te zijn om deze workshop mee te doen. Mijn Estlandse-breitechniek-lapjes zien er dan ook niet zo mooi uit als wat je hier en daar in de weblogs van eerdere deelneemsters wel terugziet, maar ach, nouja. Zo-ie-zo vond ik het al erg leuk om te zien hoe enthousiast en fanatiek Carla en Hilly met breien bezig zijn. En het was ook heel leuk om, door maar gewoon te breien zoals je werd verteld, te zien dat er onder je handen opeens een leuk randje verscheen. Een beetje net alsof je weer voor het eerst leerde breien, toen je tot je verbazing zag dat er echt iets gebreids ontstond. Er werd je aangeraden om 's avonds meteen nog wat te gaan oefenen, omdat je anders snel weer vergat hoe het nou precies moest. Dat bleek een goed advies; ik ben 's avonds meteen aan de slag gegaan en heb her en der nog wat tekeningetjes in het cursusmateriaal gezet, om ook later nog te kunnen snappen hoe het nou precies zat met met de klok mee of tegen de klok in, of met in de achterpootjes breien. Nu moet ik nog een beetje bedenken hoe ik een aantal van de Estlandse vlechtjes en randjes wil gaan toepassen. Misschien toch maar eens iets gaan breien van de Merino-wol van Lang, die in zoveel fraaie kleuren beschikbaar is. Want ik ben toch wel iemand van de wat meer gekleurde kleuren, zeg maar. Misschien voor de komende winter een das en wanten met oranje en roze en turquoise of zo? Het moet nog even uitkristalliseren, maar er gaat vast wel iets moois ontstaan tegen die tijd. In ieder geval heb ik ook 2 weken geleden een hele leuke zondag gehad, met al die enthousiast breiende dames.
Two weeks ago, I attended a workshop 'Estonian Knitting Techniques' by the Dutch Knitters at Ribbels in Leiden. I think everybody present had a very enjoyable day, I know I certainly did! (and I learned quite a bit too).

2 opmerkingen:

  1. Hi Peppy!

    Wat een leuk stukje over de workshop, dank je wel. Ook Hilly en ik hebben een zalige dag gehad met zo'n lekker enthousiaste groep en op zo'n mooi plekkie tussen de Ribbelse wolletjes. Tot de volgende keer!

    Carla M

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, wat ziet dat er mooi uit. Ik wist wel dat er Noors breien en Duits breien bestond maar Estlands...nooit van gehoord. Ongelooflijk zo véél als je op een dag geleerd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen